Vuoden 2021 Ernst Lindelöf- ja väitöskirjapalkinnot

Suomen matemaattinen yhdistys palkitsee vuosittain parhaan edellisvuonna valmistuneen matematiikan alan väitöskirjan väitöskirjapalkinnolla sekä parhaan edellisvuonna valmistuneen matematiikan alan pro gradu -tutkielman tai diplomityön Ernst Lindelöf -palkinnolla. Vuonna 2021 valmistuneista töistä palkittiin seuraavat:

2021 väitöskirjapalkinto

Jori Merikoski (Turun yliopisto): Approximations to Landau’s problems on prime numbers

Merikosken analyyttisen lukuteorian alan väitöskirja käsittelee alkulukujen jakautumista. Vastaväittäjän Professori James Maynardin mukaan työ on parhaiden analyyttisen lukuteorian väitöskirjojen joukossa viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Väitöskirjan neljässä artikkelissa sovelletaan innovatiivisesti analyyttisen lukuteorian viimeisimpiä menetelmiä lukuteorian klassisiiin ongelmiin. Työn huipentumana saavutetaan parannus Chebysevin kysymykseen 1880-luvulta, joka käsittelee luvun n^2+1 suurimman tekijän kokoa. Merikosken tulos on herättänyt kansaivälistä huomiota ja se tullaan julkaisemaan Euroopan matemaattisen yhdistyksen johtavassa sarjassa Journal of the European Mathematical Society.

2021 Ernst Lindelöf -palkinto

Reijo Jaakkola (Tampereen yliopisto): Algebraic fragments of first-order logic

Reijo Jaakkolan Tampereen yliopistossa kirjoittama Pro gradu -tutkielma käsittelee algebrallista lähestymistapaa ensimmäisen kertaluvun logiikan fragmenttien luokitteluun niiden ratkeavuuden perusteella. Poikkeuksellisen korkeatasoisen tutkielman pohjalta Jaakkola on jo julkaissut useamman tutkimusartikkelin arXiv.org:issa.