Image
Samuli Siltanen sekä vieressä piirroskuva hahmosta, josta otettu yksiulotteinen röntgenhistogrammi
Tapahtumat |
Puhujana on professori Samuli Siltanen (Helsingin yliopisto) ja esitelmän aihe on "The magic of math: three-dimensional X-ray vision". Kollokviota voi seurata suomalaisten yliopistojen matematiikan laitoksilla sekä Zoomissa.
Uutiset |
Ernst Lindelöf -palkinto vuoden 2023 parhaasta maisterin-/diplomityöstä sekä vuoden 2023 parhaan väitöskirjan palkinto jaettiin SMY:n vuosikokouksessa 25.3.2024.
Ville Aitlahti on saanut kunniakirjan Pekka Pankalta
Uutiset |
SMY:n matematiikkapalkinto 2024 myönnettiin Matikkamatskut-kanavasta tunnetulle opettaja Ville Aitlahdelle.
Image
Joukko nuoria keskieurooppalaisella torilla, ja Tilastokeskuksen sekä Eurostatin logot
Uutiset |
Tilastokeskus kannustaa yläkoululaisia ja lukiolaisia mukaan eurooppalaisiin tilasto-olympialaisiin.
Image
Heather Macbeth [image from https://faculty.fordham.edu/hmacbeth1/ used with permission]
Tapahtumat |
Ensimmäinen SMY:n etäkollokvio järjestetään keskiviikkona 18. lokakuuta klo 16:15. Puhujana on professori Heather Macbeth (Fordham University, USA) ja esitelmän aihe on "Making mathematics computer-checkable". Kollokvion katselutilaisuuksia järjestetään suomalaisten yliopistojen matematiikan laitoksilla.
Tapahtumat |
Matematiikan päivät järjestetään Aalto-yliopistolla, Espoon Otaniemessä, 4.-5. tammikuuta 2024. Kokouksessa on 7 pääesitelmää sekä useita alakohtaisia rinnakkaissessioita.
Image
A mathematician (Shinji Koshida) with a screen.
Uutiset |
SMY aloittaa kahdesti vuodessa pidettävät etäkollokvioesitelmät, joita voi seurata joko verkon välityksellä tai suomalaisten yliopistojen matematiikan laitoksilla. Ensimmäisen SMYn etäkollokvioesitelmän pitää professori Heather Macbeth Fordham-yliopistosta Yhdysvalloista keskiviikkona 18.10. klo 16:15.
Image
Avoin topologian oppikirja, taustalla koivu kesäisellä parvekkeella.
Tapahtumat |
Lyhyt listaus kesäkauden ammattitapahtumista Suomessa ja lähialueilla.
Tapahtumat |
29. pohjoismainen matemaatikkokongressi järjestetään Aalborgissa 3.-7. heinäkuuta yhdessä EMS:n (European Mathematican Society) kannsa. Vuosi 2023 on myös Tanskan matemaattisen yhdistyksen perustamisen 150.-juhlavuosi.
Uutiset |
Parhaasta vuonna 2022 valmistuneesta matematiikan väitöskirjasta palkittiin Anni Halkola (Turun yliopisto) ja parhaasta vuonna 2022 valmistuneesta matematiikan alan pro gradu -tutkielmasta tai diplomityöstä palkittiin Okko Makkonen (Aalto-yliopisto).